Vlad Costandoi: Industria muzicală din R. Moldova este abia la început de cale

De fapt, muzica e o stare de spirit și o evadare!
Primul meu contact cu muzica a fost la 9 ani. Atunci am decis singur și chiar împotriva voinței părinților să-mi realizez visul și anume să mă înscriu la școala muzicală, situată pe atunci în r. Rezina.
Acolo am studiat și teorie, am învățat să cânt și la câteva instrumente muzicale.
Mai târziu, în 1999 prima dată am interacționat cu industria muzicală, formând trupa Dublu Sens.
Tocmai în acea perioadă a început să mă preocupe managementul și impresariatul muzical în contextul fluxului financiar pentru formație, de aceea am planificat, ca soluție, turnee prin mai multe localități din R. Moldova, ce au asigurat timp de 5 ani activitatea formației.

Însă, oricum nu erau suficiente finanțe pentru a lansa și promova Dublu Sens pe piața românească și, într-un final, am închis proiectul, dar nu am renunțat la idea de a crea o companie de impresariat muzical.
Și deci, așa în 2004 apare Sens Music, și în 2005 este înregistrată deja juridic.

La început, primele activități ale companiei, între 2004-2006, au fost organizarea primelor turnee naționale ale lui Adrian Ursu, Pavel Startan, Grăiește Moldovenește.
Dar, pe lângă toate acestea mai aveam și o dorință foarte mare de a cunoaște cum funcționează business-ul muzical.
Mai târziu am închiriat și un studiou, unde cream producția proprie, totodată dezvoltând catalogul și repertoriul casei de discuri Sens Music, dar după multe transformări în activitatea companiei a fost creat brandul muzical din prezent – Sens Music.

Cu timpul ne-am transferat și pe piața organizării evenimentelor mari, fiind autorii celor 5 ediții ale festivalului Gustar și ai concertului legendarei trupe Scorpions.
Organizarea evenimentelor de o astfel de anvergură ne-au determinat să investim deja și in echipamente pentru concerte și evenimente, lărgind domeniile de activitate ale companiei.

În prezent, cele mai frumoase realizări de care într-adevăr de mândrim sunt: Concertul Scorpions (2010, Chișinău), Festivalul Gustar (2010-2016), gândit și creat de echipa Sens Music; Concertul „Dorul Basarabiei”(2016, București) și Ion Paladi, pe care-l promovăm până în prezent.

Desigur, industria muzicală autohtonă este la început de drum, și tocmai din acest motiv avem multe de învățat și multe probleme de rezolvat în acest sens.
În baza experienței personale în industria muzicală, aș menționa 3 probleme, care sunt cele mai majore.

1. Piața mică de desfacere;
2. Lipsa cadrelor;
3. Standardizarea business-ului muzical;

Dar, există și soluții!
1. Stimularea exportului de produs muzical, inclusiv prin oferirea diferitor granturi din partea statului.
2. Organizarea cursurilor specializate în domeniul impresiariei și managementului artistic cu profesori calificați din țară, dar și de peste hotare; astfel sporind numărul de manageri, impresari, producători muzicali care ar dezvolta această industrie din Moldova.
3. Divizarea oamenilor din industria muzicală pe segmente profesionale.

Orice companie, la fel ca și orice persoană trebuie să crească, de aceea, în prezent, cel mai important obiectiv pentru noi ca și companie este dezvoltarea filialei Sens Music din Romania, deschisă în 2014.
Și de asemenea, un alt obiectiv important e să investim în segmentul de închiriere echipamente scenotehnice cu scopul consolidării poziițiilor pe piața din România, astfel contribuind în mod activ la dezvoltarea și promovarea industriei muzicale autohtone și peste hotarele țării.